11. Međunarodni festival vizualnih umjetnosti – ARTERIJA

OLEG plakat Arterija 2020

SPASIMO UGROŽENE VRSTE

Od 21. do 23. kolovoza 2020.

Mjesto održavanja: Muzej – Museo Lapidarium, Galerija – Galleria Rigo, atrij i park Muzeja, Novigrad – Cittanova

Ovaj uvod trebao je pratiti predviđenu temu Arterije naznačene krajem 2019., međutim pisan je u trenutku globalne pandemije, izvanrednoga stanja i društvene izolacije. Pisan je u vremenu koronavirusa koji nam je mnogo toga oduzeo, ali koji nam može i mnogo toga dati, u smislu da ćemo nužno proizvesti nove sadržaje – samo preostaje pitanje tko će od tog sadržaja profitirati. Što smo posebniji i kreativniji u svojim akcijama i emocijama, proizvodimo više dodatnih vrijednosti, a u tome umjetnost može igrati važnu ulogu.

I sudionici ovogodišnje (polovične) Arterije primjerima vlastitih radova potvrđuju da je suvremena umjetnost itekako društveno relevantna, da snagom proizvodnje subjektivnosti i njezinim povlaštenim prenositeljima i djelima, promišljaju o identitetu, podrijetlu, o dubokoj vezi između čovjeka i prirode, čovjeka i znanosti, o bioetičkom konceptu ravnoteže, sklada i neprekidnoga ponovnoga rađanja, no prije svega o autentičnoj ljudskoj egzistenciji kao činu slobode. A ona ne samo da je i danas aktualna već poprima karakter vizije onog što suvremenu umjetnost čini tako istodobno bliskom svakodnevnom životu u globalnim okvirima brige za istinsku zajednicu, ali i imaginarnom činu nadilaženja samoga života u traganju za utopijskim mjestom jednakosti i pravednosti.
Svjesni toga da je naša civilizacija uspjela narušiti – a i dalje se korporativno trudi da uništi još više – osnovne vrijednosti prava i jednakosti svih oblika života na našem planetu, ipak i usprkos toj poraznoj zbilji, naši umjetnici, bez obzira na to o kojem je mediju umjetničkoga izražavanja riječ, ustrajno i opetovano dokazuju i sebi i drugima da su mentalni svjetovi drugačijega svijeta ipak mogući, doduše malo drugačiji (raznovrsniji), malo neobičniji, malo sastavljeni jednim boljim redom.

Stoga smo u fokus ovogodišnje (korona) Arterije postavili koncept matrie za koju je čitav svijet dom, čitav planet Zemlja kao pravo na život svih oblika života temeljenog na civilizacijskom narativu o skladu i ravnoteži te slobodi. I ljudskog i životinjskog i biljnog.

(Jerica Ziherl)

PROGRAM

IZLOŽBE
21. – 23. 8. 2020. / od 10 do 13 i od 19 do 23 sata

MUZEJ – MUSEO LAPIDARIUM:

Zlatan Vehabović
Rock Bottom Riser, 2014.

Iz serije slika Prokleta posada kada u zoru, ili za vrijeme bijelih noći, počinje lov na ulješuru. Lov koji je u kolektivnu imaginaciju, pa i u moralni osjećaj svijeta, uselio dvojbu. Je li riječ o veličanstvenoj životinji ili o duboko grešnom lovu? Nerijetko je čovjek taj krajnji faktor preobrazbe prirodnog ekosustava.

Zlatan Vehabović_Rock Bottom Riser 2_WEB
Zlatan Vehabović, Rock Bottom Riser 2, ulje na platnu, 170 x 243 cm; s ljubaznošću ©LAUBA – Kuća za umjetnost i ljude, Zagreb.

Denis Krašković
Kritično ugrožene vrste, 2020.

Denis Krašković_WEB
Denis Krašković, Kritično ugrožene vrste, 26 skulptura, bojana epoksidna smola; s ljubaznošću Denis Krašković

– skulpture prati animirani film Stabat mater, 2007., (glazba: Bero Puhlovski) i serija linoreza iz grafičke mape The End? – Kritično ugrožene vrste, 2007.

Kroz različite medije umjetnik potiče empatiju i senzibilizira druge za probleme opstanka i nestanka brojnih oblika života na zemlji. Složit ćemo se s autorom da je na tom testu čovjek napravio najviše pogrešaka, a on je mjerilo svih drugih moralnih pogrešaka. Jer nebriga, agresivnost, tlačenje i krivi postupci nad prirodom i njezinim bićima, preslika je koja vodi ksenofobiji, vjerskim isključenjima, rasizmu i svih drugim diskriminacijskim izumima unutar ljudske vrste.

Nemoj me prekidati, 2004.
– poliester, visina rada 30 cm, iz muzejskog fundusa.

Koza na brodu, 2015.
– akril na platnu, dimenzije 190 x 140 cm, iz muzejskog fundusa.

Denis Krašković i ovim radovima potiče empatiju te senzibilizira druge za probleme opstanka i nestanka brojnih oblika života na zemlji.

Đanino Božić
Klonirani slonovi s genom mrava, 2020.

Ti veličanstveni divovi su na rubu izumiranja. Izuzetno inteligentna stvorenja dubokog emotivnog opsega primorana su se prilagođavati preživljavanju uslijed opasnosti od najvećeg predatora – čovjeka. U nekoliko minuta krivolovci će odrezati njihove kljove, često će izmasakrirati cijela njihova lica.

Đanino Božić, Klonirani slonovi s genom mrava, 2020._WEB
Đanino Božić, Klonirani slonovi s genom mrava, 4 elementa: kamen, drvo, tkanina, konopac; varijabilne dimenzije

Smeće s mog stola, smeće s mog poda, 2020.

Sakupljati, kadrirati, bilježiti, arhivirati iz dana u dan – smeće kao dnevnik, kao nekakav palimpsest bez dna.

– kombinirana tehnika sa smećem, varijabilne dimenzije.

Maša Bajc
Vepar, 2013., fotografija, dimenzije 100 x 66.7 cm
Dim, 2014., fotografija, dimenzije 20 x 30 cm
Jelen, 2013.

Na jednoj od fotografija vidimo par papaka. Kao da se na trenutak još uvijek trzaju, sve polaganije, upravo onako kako se to i zbiva u stvarnosti. Posljednji trzaji jelena prije nego, ružnog li izraza, otegne papke. Papci, zna svaki mesar, najtvrđi su dio kože. A budućnost tih nožica – ili će životinju balzamirati ili razrezati. Prvo je priprema za besmrtnost, drugo za hranu i za otpad. Leš životinje visi naglavačke, ne vidimo ga u cijelosti, ne vidimo ni krv, na fotografiji su samo papci u bezličnom prostoru koji govori jezikom tišine. (Jerica Ziherl)

Maša Bajc_Jelen_WEB
Maša Bajc, Jelen, fotografija, dimenzije 20 x 30 cm

Petra Mrša
TAKO JE MIRNO, NIGDJE ŽIVE DUŠE

Boravak u raseljenom dijelu Hrvatske, Kubertonu u Istri, s nepoznatim skupinama kukaca, zvukova i drugih tragova života, doveo je umjetnicu u nejasno i nesigurno stanje. Reprezentacija prirode kao lijepe, prijateljske i voljene u dječjim knjigama, animiranim filmovima, igračkama, odjeći i modnim dodacima dovedena je u pitanje. Umjetnica polufiktivnim video-dnevnikom prikazuje trenutak izravnog tjelesnog istraživanja prirode od strane osobe koja je odrasla u gradu. Video sadrži fotografije i pokretne slike. Fotografije prikazuju arhivu reprezentacija prirode, biljaka i životinja iz različitih imaginarija Zapadnoga društva. Fotografije prekidaju i preuzimaju te se preklapaju s pokretnom slikom koja prikazuje umjetničine pokušaje da sama šeće šumom u Kubertonu gdje je ljudska prisutnost izuzetno rijetka.

Koncept rada nastao je tijekom boravka Petre Mrše na rezidenciji AiR Kuberton 2018., u organizaciji Muzeja – Museo Lapidarium i Ursule Krinzinger.
Rad: Petra Mrša, video HD, zvuk 5’, fotografije
Produkcija rada: Grad Rijeka – Odjel kulture, Krinzinger Projekte – Beč, Galerija Flora i Galerija Sopot, Muzej – Museo Lapidarium.

Markus Hanakam & Roswitha Schüller
OIKOS, 2020.

HANAKAM & SCHULLER_OIKOS, 2020.
Markus Hanakam & Roswitha Schuller, OIKOS, serija Instagram efekata, GIF, varijabilne dimenzije; s ljubaznošću Land Kärnten Kultur.

Predlošci iz arhive fizičkih objekata umjetnika postaju digitalni objekti pomoću postupka proširene stvarnosti. Može ih se isprobati na Instagramu i moguće ih je koristiti za selfije, video snimke i video prijenose uživo. Umjetnički radovi su besplatni i javno dostupni za sve zainteresirane korisnike Instagrama.

Vitar Drinković
Konduktivnost percepcije, 2017.

Interaktivna instalacija koja pomaže korisniku da postane svjesniji svojih bioloških procesa. Rad nam prikazuje kako naše tijelo reagira na naše okružje, misli i komunikaciju na nesvjesnoj razini te ukazuje na važnost disanja u regulaciji naših tjelesnih i psiholoških procesa i stanja.

Vitar Drinković_Conductivity of Perecpetion_WEB
Vitar Drinković, Konduktivnost percepcije, aluminij, drvo, plexiglass, 3D printana kvačica za prste i remen sa senzorom, Arduino mikrokontroler, RGB reflector, neonska lampa, tablet računalo

Luko Piplica
Užasi zavičaja VII, VIII, 2016.

– 3 fotografije u boji, dimenzije 20 x 40 cm, iz muzejskog fundusa.

Fotografije prikazuju visoke čemprese prepoznatljive za konavovski pejzaž, obasjane crvenim kazališnim reflektorom. Međutim, anestetička uloga ljepote krajolika govore o napuštenoj sadašnjosti, ili kako poručuje autor: U zavičaju najviše postojim, a on me najmanje treba.

Pero Dabac
Zagreb, Kaptol, 20. IV. 2001.

– fotografija u boji, dimenzije 27,7 x 49,4 cm, iz muzejskog fundusa.

Iz ciklusa fotografskih dnevnika rodnog mu Zagreba, serija posvećena grafitima na starim ili svježe obojanim fasadama. Prva Dabčeva reakcija bila je indignacija prema počinitelju, u daljnjem razmišljanju mu se cijela stvar učinila kao jedna vrijedna filozofska misao.

Dalibor Martinis
100 postaja. Obraćam vam se kao čovjek čovjeku, 2003.

Ljudi sve manje vjeruju da institucije i političari predstavljaju istinske demokratske vrijednosti, skandali i afere, manipulacije i skriveni dealovi doprinose uvjerenju da je demokracija samo prazna ljuska, forma bez sadržaja. Ostaju nam samo alternativna metapolitička djelovanja. Tako je nastala serija crno-bijelih fotografija snimljenih u Istri, a riječ je o praznim, danas većinom porušenim cestovnim autobusnim kućicama.

Martinis_WEB
Dalibor Martinis, 100 postaja. Obraćam vam se kao čovjek čovjeku, fotografije u crno-bijeloj tehnici, dimenzije 45 x 35 cm, iz muzejskog fundusa

Anđelo Božac
Naomi, 1999.

– fotografija u crno-bijeloj tehnici, dimenzije 80 x 97 cm, iz muzejskog fundusa.

Iz serije posvećene motivima transseksualaca, o ljudima koji su često izopćeni ne samo iz heteroseksualnoga nego i homoseksualnoga društva, premda su to vrlo često iznimno osjetljivi pojedinci koji kao i ostali čeznu za srećom, ljubavlju i prijateljstvom. Fotografija ponajprije izražava razumijevanje drukčijega, toleranciju, poštovanje i ljudsku uzajamnost.

GALERIJA-GALLERIA RIGO:

Vitar Drinković
Biljno sljepilo, 2018.

Biljno sljepilo definira se kao nesposobnost viđenja i primjećivanja biljaka u svojem okruženju. Iako je ljudska vrsta potpuno međuovisna s biljnim svijetom, gotovo simbiotski, ipak ih kao i planet na kojemu živimo, uzimamo zdravo za gotovo. Namjera je kroz interakciju s radom stvoriti veću svijest i senzibilitet za biljni te općenito ne-ljudskiživot, koji je globalno većinski samo komercijalno orijentiran.

Vitar Drinković_Plant Blindness_WEB
Vitar Drinković, Biljno sljepilo, interaktivna instalacija, biljka (Ficus elastica robusta), RGB reflektor, Arduino mikrokontroler, medicinske elektrode, drvena konstrukcija, neonska lampa

GAZBENO – SCENSKI NASTUP:
park Muzeja – Museo Lapidarium, 21. – 22. 8. 2020., s početkom u 21 sat

Car je gol u Cittanovi: Jože Veli je liber bil

Riječ je o Velom Joži, legendarnom istarskom junaku opjevanom u predaji i književnosti. Ova verzija priče dočarava nepoznate detalje iz njegova života prije i poslije njegova nestanka. Rasplet nudi jedinstvenu epizodu njegova povratka i to upravo na kraju same izvedbe, kad se pridružuje izvođačima u pjesmi i radosti. Jer – Jože je Veli živ, slobodan, krupan i snažan u najboljoj životnoj dobi, svira gitaru i pjeva, po vokaciji je slikar i pisac, otac je dvije male kćeri, oženjen pjesnikinjom i radi kao kustos galerije u Zagrebu.

car je gol u cittanovi_web

Car je gol u Cittanovi, pdf format: Car je gol u Cittanovi_pdf

Autor scenarija i tekstova za songove: Stanislav Habjan
Sudjeluju: Mary May, pjevačica, skladateljica, istovremeno psihologinja Marija Butirić; Jack De Shaw, glazbenik, skladatelj, producent, istovremeno dopisni student Jakša Perković; Ante Perković, gitarist i skladatelj, istovremeno arheolog, etnolog i rizničar melodija, survivor; Stanislav Habjan, pisac tekstova i dizajner, istovremeno i fan te član družine Gologa cara; Marko Golub, istovremeno slikar, kritičar, kustos, glazbenik, a sada i Veli Jože.

INTERAKTIVNA KINETIČKA SKULPTURA:
atrij Muzeja – Museo Lapidarium / 21. – 22. 8.2020., s početkom u 21:30 sati

Filip Borelli
Nevidljiva ljepota

Glavna komponenta je pokretan, opipljiv i prilagodljiv 3D objekt. Model je konstruiran od fluoroscentnih niti različitih dužina postavljenih na rotirajući propeler. Uz pratnju autorske ambijentalne glazbe, pogonjena skulptura imitira interakciju prirodnih sila. Publika je pozvana da sudjeluje u izgradnje nove skulpture koristeći elemente kao što su niti i lopte. Ovo nije samo fizikalno i vizualno, već i društveno iskustvo koje omogućava publici da postane dio nove skulpture.

Filip Borelli_Nevidljiva ljepota_WEB
Filip Borelli, Nevidljiva ljepota

KONCERTNI PERFORMANS:
atrij Muzeja – Museo Lapidarium / 23. 8. 2020., s početkom u 21 sat

Alex Brajković
Equilibrium 0.2

Multi-instrumentalan, elektro-akustični, live-electronic performans

Porečki bubnjar, udaraljkaš, skladatelj i programer propituje odnos improvizacije i kompozicije, spajajući elemente glazbe, udaraljki i elektronike te glazbenog teatra. Performans se izvodi na setu akustičnih bubnjeva opremljenih senzorima, rijetkom hibridnom žičanom instrumentu, modularnom sintisajzeru te 3 računala.

Program je ostvaren u sklopu Mi+ platforme.

Alex Brajković_WEB
alexbrajković

RAZGOVORI S UMJETNICIMA / ARTISTS TALK:
park Muzeja – Museo Lapidarium / 22. 8. 2020. s početkom u 20 sati

Monica Mazzolini, Elena Cantori, Massimiliano Schiozzi: Roberto Ghezzi: Naturografie
Dijalog između umjetnosti, prirode i čovjeka. Riječ je o recentnom umjetnikovom projektu postavljenom u ornitološkom rezervatu ušća rijeke Mirne kod Antenala u gradu Novigradu.

Valentina Butumović (Pula): Mrtva priroda
Žanr mrtve prirode kao vibrantnog prostora; model metaboličkog sistema u kojem se materijali konstantno transformiraju kroz istraživanje ljudskoga odnosa s materijalnošću, kao i kroz ljudsko – neljudska ispreplitanja.

Igor Zenzerović (Pula): (A)Live!
Bio-performans i novomedijska interaktivna instalacija koja čin promatranja radikalizira kao bio-politički akt. Djelo nastaje kao sinteza problematizacije izloženosti pogledu kao umjetnika i dugogodišnjeg odbijanja bilježenja, kategoriziranja i arhiviranja vlastitih performansa.

Dio programa ostvaren je u sklopu Mi+ platforme.

Ulaz na sva događanja je slobodan.

ORGANIZATOR: Muzej – Museo Lapidarium, Veliki trg 8a, Novigrad – Cittanova
KUSTOSICA: Jerica Ziherl
POMOĆNE KUSTOSICE: Dina Kamber, Anika Mijanović
TEHNIČKI POSTAV I SURADNICI: Ivan Blašković, Sebastijan Pilko, Viljana Babić, Ana Kastelic
DIZAJN: Oleg Šuran

PROGRAM, dizajn: Oleg Šuran PROGRAM_Oleg Šuran

Zbog vaše i naše sigurnosti, tijekom posjeta Muzeju Lapidarium i Galeriji Rigo ljubazno vas molimo da se pridržavate sljedećih uputa:

– nosite zaštitnu masku za lice
– održavajte razmak
– pri ulasku u muzej i galeriju upotrijebite sredstvo za dezinfekciju ruku koje se nalazi na ulazima u prostorije
– ako imate respiratornih problema kao što su kašalj i povišena tjelesna temperatura, molimo vas da ostanete kod kuće

Zahvaljujemo na razumijevanju.

Program je ostvaren sredstvima Grada Novigrada – Cittanova, Ministarstva kulture Republike Hrvatske i Zaklade Kultura nova / Mi+ platforma.
Logo Grad Novigrad Logo-MINK-100-pix.-za-web Zaklada Kultura nova_logo WEB