Brigitte Brand već godinama ljetuje u Dajli, kupa se na stjenovitim plažama i često posjećuje naš muzej. Što spontano, što ciljano Brigitte Brand skicira u svojem notesu, znakovima i bojilom, prizore koje svakodnevno vidi na tim mjestima boravka, a često ih i fotografira. Te joj skice/fotografije služe kao predlošci za gradnju novih slika na platnu čije površine kolažira novinskim listovima. Bojane prizore koje dodaje ili oduzima slojevito prekrivaju tekstove na hrvatskome jeziku iz kojih se daju iščitavati dnevni (politički) komentari. Na taj način kolaž postaje slika, a slika postaje istovremeno i prizor i tekst.
Nižu se naslovi radova, kao npr. Dajla, Stjenovita obala, Novigrad, Lapidarij itd. Riječ je o mjestima i spomenicima koji postaju slike prijenosa ideje prikazivanja (image), kao slike zamisli o znakovima divljenja i poštovanja spram prirode, mjesta i njezine kulture (painting), i naposljetku kao slike nanosa bojila na površinu platna (picture). Tako Brigittine slike postaju znakovima vremena, doživljaja i dokumenata. I, naravno, svijeta umjetnosti u kojem estetika nije ciljana, ona se javlja sama budući da je riječ o vrsnoj umjetnici profinjena crteža i tankoćutnosti slojevitih prikaza. Brigitte Brand dobro poznaje taktilnost i prozračnost materijala, kao i povijest koja se ne ponavlja ciklično, nego uporno održava kontinuitet. Dakle, nove slike koje Brigitte Brand izlaže uobličene su preslikavanjem prethodno urađenih skica ili fotografija dragih joj novigradskih detalja koje koristi kao znakove koji na podlozi dnevnih priča grade jednu novu – možda onu o mitskoj Arkadiji, možda onu ispražnjenu od značenja, ili pak onu treću – o intimnim doživljajima prepoznatljiva autoričina rukopisa. Zapravo je Brigittina priča pisana da se izlaže i gleda. Priča za nas.
dr. sc. Jerica Ziherl
Brigitte Brand rođena je 1955. godine u Njemačkoj i studirala je od 1975. do 1981. na akademiji Akademie der Bildenden Künste Stuttgart s K.R.H. Sonderborgom. Nastavlja profesionalno usavršavanje u trajanju od godinu dana s Emilijom Vedovom na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji te od tada živi u Venetu.
Tijekom svojih putovanja kroz bivšu Jugoslaviju, Španjolsku, Meksiko, Indiju, New York, Tursku, Armeniju, Balkane, jugoistok Azije sakuplja ideje za svoj rad.
Njeni radovi istražuju prostor i svijetlost u najrazličitijim formama. Prijedlozi putovanja i razmišljanja o svakodnevnom životu izmjenjuju se, diktiraju različite perspektive, tehnike i medije.
Konstanta se pojavljuje u preklapanju slikovnih slojeva u kojima se među znakovima, kolažima, tekstovima, prijelazima i raznim papirima ubacuju aluzije na skrivene simbole.
Od 1980. redovito izlaže u javnim i privatnim prostorima u Austriji, Njemačkoj, Italiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Mađarskoj.
Brigitte Brand “Znakovi odnose osvijetljene stvari”
Umjetnik određuje viziju odozgo ili se bolje rečeno oslanja na visinu koja omogućuje da perspektiva izgubi kontrolu i karakteristiku umirujućeg elementa. Znak Brigitte Brand može odvojiti svaku sliku brzinom izvršenja i neuhvatljivim ritmom koji prodire u stvari maksimalno ih ističući. Rubovi lista prekidaju optiku prikaza na mjestu gdje bi se isti mogao nastaviti, u stvari, mi ga i dalje percipiramo. Svakako, zanimljivost se krije u ovoj sposobnosti da se uhvati slika baš kada ista izjavljuje vlastit neposredan nestanak sa scene. Radi se ustvari o ukradenim scenama koje su tjeskobne jer pokušavaju dostići nedostižno i istovremeno biti pripijene uz duh voljenog mjesta. I sve to s osjećajem istine koja odmah stavlja slikarstvo Brigitte Brand na razinu onih zavidnih iskustava s okusom usamljenih događaja umotanih u vlastiti rub egzistencije.
Claudio Cerritelli
Brigitte Brand: Dajla, 2017
Photo credits: Brigitte Brand – Battistero di Novigrad, 2017